Online výuka na naší škole
Šířící se epidemie onemocnění COVID-19, vyhlášení nouzového stavu vládou ČR a přijatá preventivní opatření vystavila vzdělávací systém ČR, školy, učitele, žáky a rodiče zcela mimořádné situaci. Naše škola má za sebou dva měsíce online výuky a někteří žáci se do lavic už zase pomalu vrací, byť v omezeném režimu. Během videohodiny má učitel zapnutý mikrofon a celá výuka je snímána prostřednictvím kamery. Žáci se navzájem vidí a přes video může probíhat výuka, diskuze i hodnocení. Právě vizuální kontakt a komunikace jsou velice důležité pro vzdělání a prosté zadávání úkolů k vypracování to nenahradí. Kromě klasické vzdálené výuky, poskytované přes Bakaláře v sekci Komens nástěnka, bylo touto formou do poloviny května ve všech třídách od 1. do 9. ročníku odučeno celkem 253 hodin. S videokonferencemi jsou učitelé spokojeni, hodiny jim dávají možnost dovysvětlit látku, díky výkladu mohou upozornit na to, co je důležité, vysvětlit a zároveň procvičit nové učivo. Velký význam spočívá i v udržování kontaktů dětí s třídními učiteli i s ostatními vyučujícími. Většina tříd se schází v pravidelných termínech bez větších technických obtíží, žáci docela dobře zvládají na vyzvání zapínat a vypínat mikrofony i samostatně. Na základě reakcí žáků a rodičů má online výuka pozitivní ohlas. Vše, co bylo pro potřeby online studia za uplynulé týdny vytvořeno, by mělo být rozvíjeno i nadále a stát se plnohodnotnou součástí klasického vyučování.
A.Skálová Kučerová
Laboratorní práce
Vedle běžné výuky jsme se pustili i do přenosu laboratorních prací z fyziky, chemie a přírodopisu. Ve fyzikálních laborkách sedmáci sledovali měření vztlakové síly a podmínky plování těles – tedy praktickou ukázku fungování Archimedova zákona. Společně s osmáky jsme v rámci tématu kyselost a zásaditost roztoků odhadovali pH běžných nápojů. Následně jsme měřili celkem 12 vzorků, mezi nimiž nechyběly ani Red Bull, Coca Cola, pivo nebo víno. Naměřené hodnoty jsme porovnávali s těmi odhadovanými a zjišťovali, který z nápojů je „největší kyselinou“. V botanických praktikách jsme se opět se sedmáky zaměřili na pozorování stavby rostlinného těla. S pomocí nově zakoupeného vizualizéru jsme provedli první online přenosy laboratorních prací. Všechny dopadly dobře. Z pozitivních reakcí žáků na provedené laboratorní práce máme radost a budeme v nich pokračovat.
R. Vlček